Światła do jazdy dziennej ? Rodzaj oświetlenia samochodowego, przeznaczonego – jak wskazuje nazwa – do jazdy w ciągu dnia. Świateł do jazdy dziennej nie należy mylić ze światłami mijania używanymi w dzień w krajach, gdzie taki obowiązek został wprowadzony, czyli obecnie niemal w całej Europie północnej i środkowej (zob. zestawienie poniżej). W niektórych jednak krajach do jazdy w dzień przepisy nakazują korzystanie wyłącznie ze świateł mijania i tam specjalne światła do jazdy dziennej nie znajdują zastosowania; w pozostałych wymienionych w tabeli dopuszcza się stosowanie świateł do jazdy dziennej zamiast świateł mijania. W innych krajach nie ma obowiązku włączania świateł do jazdy dziennej ani świateł mijania, jedynie w tunelu lub podczas pogorszonej przejrzystości powietrza należy włączyć światła mijania. Ciekawostką jest, iż w Grecji używanie świateł mijania w normalnych warunkach jest zakazane.
Światła do jazdy w dzień Opole mają moc od kilku do kilkunastu watów (w odróżnieniu od świateł mijania, w których pojedyncza żarówka ma moc od 40 do 55 W). Obowiązujący w UE i wielu krajach poza nią Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (ECE) pozwala na montowanie takich świateł bez potrzeby ich współdziałania z tylnymi światłami pozycyjnymi (w odróżnieniu od pozostałych świateł samochodowych – drogowych, mijania, przeciwmgielnych, postojowych i przednich pozycyjnych). Do roku 2009 polskie przepisy wymagały, by podczas jazdy na światłach dziennych paliły się światła pozycyjne. Było to sprzeczne z prawodawstwem unijnym (Regulaminem nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ). Stan rzeczy zmieniło rozporządzenie ministra infrastruktury z 4 maja 2009 r. opublikowane w Dzienniku Ustaw z 20 maja[1], które zmieniło obowiązujące przepisy, dostosowując je do europejskich norm prawnych.
Od 7 lutego 2011 roku zgodnie z Dyrektywą 2008/89/WE wszystkie nowe modele pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony sprzedawane na terenie Unii Europejskiej będą obowiązkowo wyposażone w światła do jazdy dziennej. Oznacza to, że obowiązek ten nie dotyczy wszystkich nowych samochodów, ale wyłącznie nowych modeli, które uzyskają homologację po tej dacie. Pozostałe produkowane dotąd modele samochodów nie muszą być wyposażone w światła do jazdy dziennej[2].
Oznaczenia na reflektorze
Na rynku jest wiele reflektorów, które nie spełniają żadnych wymagań. Nie mają atestów i w wielu przypadkach nie można prawidłowo ich ustawić, gdyż nie mają wyraźnej granicy światła i cienia. Taka lampa powoduje także oślepianie kierowców jadących z przeciwka. Za takie światła Policja odbierze nam dowód rejestracyjny, a diagnosta na pewno nie podbije przeglądu technicznego.
Oznaczenia na reflektorze
Na reflektorze muszą być litery i cyfry, które określają jego przeznaczenie. Najważniejsza jest duża litera E z liczbą umieszczoną w kółku. Litera oznacza znak homologacji, a więc dopuszczenie do ruchu, a liczba – kraj homologacji reflektora. Kolejne liczby umieszczone po prawej stronie kółka określają numer atestu. Bardzo ważna jest strzałka na szkle reflektora. Jeśli nie ma strzałki, światło przeznaczone jest do ruchu prawostronnego, natomiast jeśli jest – do lewostronnego. Założenie świateł do innego ruchu spowoduje oślepianie jadących z przeciwka. Można także spotkać reflektory (ale bardzo rzadko) ze strzałką z prawym i lewym grotem, czyli z możliwością przestawienia wiązki światła. Na reflektorze znajdziemy kolejne litery, które określają jego przeznaczenie: B – przeciwmgielny, A – pozycyjny, RL – do jazdy dziennej, C – mijania, R – drogowy, CR- mijania i drogowy, C/R mijania lub drogowy. Litera H oznacza, że reflektor przystosowany jest do żarówek halogenowych (H1, H4, H7), a D – ksenonowych. Na obudowie znajdziemy jeszcze informacje o sile światła i tzw. kącie przewyższenia.
Każdy reflektor Opole otrzymuje homologację wraz ze źródłem światła (halogenowym lub ksenonowym), dzięki któremu wytwarza światło. Jeśli źródło światła zostanie zastąpione innym, nie posiadającym homologacji lub nieprzewidzianym dla homologacji danej lampy, cała homologacja reflektora traci ważność, a tym samym również dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego, co wyraźnie stwierdzają przepisy każdego europejskiego Kodeksu Drogowego w rozdziałach o warunkach dopuszczenia do ruchu. Nie dopuszczalne jest zatem samodzielne montowanie listwy diod LED w reflektorze.
Przepisy prawne w Polsce (wyciąg)
Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie RL.
Światła dzienne muszą być zainstalowane:
-
Symetrycznie względem osi pojazdu
-
Na równej wysokości
-
Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
-
Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm – wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
-
Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego
-
Lampy włączają się automatycznie po ustawieniu urządzenia zapłonowego w pozycji umożliwiającej uruchomienie silnika
W przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone. Dodatkowo, w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.
Polski akt prawny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 4 maja 2009 r.
Przepisy prawne w Europie
Przepisy prawne są w tym zakresie w Europie niejednolite. Niektóre kraje, jak np. Białoruś, Wielka Brytania, Irlandia, Monako, Holandia, Turcja i Cypr, nie posiadają przepisów prawnych na ten temat, inne nakładają na kierowców obowiązek, jeszcze inne jedynie zalecają lub nawet zakazują używania świateł w ciągu dnia (np. Grecja). Po części istnieją różnice w zależności czy pojazd jest jednośladowy (motocykle) czy wielośladowy (pozostałe, tj. głównie samochody). Inną ciekawostką prawną jest obowiązek posiadania zapasowych żarówek w samochodzie (np. w Bośni, Chorwacji, Macedonii, Słowenii, Hiszpanii i Czechach).
Przepis ECE-R87 (wyciąg)
- Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od 400 do 1200 kandeli.
-
Minimalna powierzchnia świetlna każdej lampy 20 cm?
-
Automatyczne włączanie świateł dziennych równocześnie z rozruchem pojazdu.
-
Włączanie i wyłączenie świateł dziennych bez użycia dodatkowych narzędzi.
- Automatyczne wyłączenie świateł dziennych przy włączeniu świateł mijania lub przeciwmgłowych (jednakże nie przy krótkotrwałym włączeniu świateł drogowych).
LED-owe światła do jazdy dziennej – są energooszczędne
– Technologia LED pozwala znacząco ograniczyć zużycie paliwa – potwierdza Tomasz Supady, ekspert Philips Automotive Lighting. – Przykładowo, zestaw dwóch żarówek halogenowych pobiera 110 W energii, zestaw standardowych świateł do jazdy dziennej od 32 do 42 W, a LED-owych jedynie 10 W. Do wyprodukowania 110 W energii potrzeba 0,23 litra benzyny na 100 km.
Specjalista tłumaczy, że w przypadku świateł do jazdy dziennej LED wytworzenie 10 W energii na 100 km kosztuje nas znikome 0,02 litra benzyny. Nowoczesne światła, dostępne w sklepach motoryzacyjnych, nie sprawiają trudności użytkownikom dzięki automatycznemu włączaniu i wyłączaniu. Produkty LED-owe są znacznie trwalsze w porównaniu z ksenonami czy halogenami – działają przez 10 tysięcy godzin, co odpowiada 500 000 km przejechanym z prędkością 50 km/h. Średnio diody LED działają do 30 razy dłużej niż typowe żarówki H7 stosowane w reflektorach.
Moduły LED emitują światło o niezwykle wysokiej temperaturze barwowej (6 tys. stopni Kelwina). Takie światło, ze względu na jasną, białą barwę gwarantuje, że prowadzony przez nas samochód jest już z dalekiej odległości zauważalny na drodze dla innych uczestników ruchu drogowego. Dla porównania, lampy ksenonowe emitują światło w granicach 4100-4800 st. Kelvina.
Uwaga na podróbki świateł
Kupując światła do jazdy dziennej, należy zwrócić uwagę, czy posiadają one homologację, czyli pozwolenie na użytkowanie produktu na terenie danego kraju.
– Należy szukać świateł z wytłoczoną homologacją E, np. E1 – wyjaśnia Tomasz Supady. – Oprócz tego, legalne światła do jazdy dziennej muszą mieć na kloszu literki RL. Aby uniknąć kłopotów, należy kupować oświetlenie samochodowe od sprawdzonych producentów.
Specjaliści podkreślają, że nie powinniśmy kupować w ciemno świateł, od których roi się na internetowych aukcjach. Ekspert z Philipsa tłumaczy, że bardzo atrakcyjna cena lamp ksenonowych, czy LED-owych powinna wzbudzić naszą podejrzliwość.
Montując w samochodzie podrabiane, produkowane zazwyczaj w Chinach światła, ryzykujemy utratę dowodu rejestracyjnego, bo niemal na pewno nie będą one miały homologacji. Do tego słaba jakość wykonania lampy drastycznie obniża jej trwałość. W podrabianych światłach występują często problemy z nieszczelnością i brakiem efektywnego odprowadzania ciepła. Takie lampy po prostu świecą gorzej, a dodatkowo mogą przeszkadzać kierowcom jadącym z naprzeciwka.
Przednie, boczne i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe oraz oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej nie włączają się, gdy palą się światła dzienne (Dz.U. 2009 nr 75 poz. 639)
Światła do jazdy dziennej znajdują się wyłącznie z przodu, mają mieć barwę białą, być umieszczone symetrycznie i na równej wysokości. Odległość dolnej krawędzi od ziemi to co najmniej 25 cm, górnej zaś maksymalnie 150 cm. Odległość pomiędzy stronami powinna wynosić co najmniej 60 cm (chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm – wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm), nie powinny też wystawać poza obrys pojazdu (rys. poniżej)
W autach rejestrowanych do końca 2009 roku światła dzienne mogły zapalać się wraz ze światłami mijania, w tych rejestrowanych od 1 stycznia 2010 roku światła do jazdy dziennej muszą zapalać się wraz z silnikiem, a wyłączać, gdy zapalane są światła mijania, drogowe, lub przednie światła przeciwmgłowe.
Jak widać światła do jazdy dziennej są legalne i można ich używać w dzień (przy dobrej widoczności) jako podstawowego oświetlenia – o ile nasze auto jest w nie wyposażone.
Teksty na podstawie źródeł: http://regiomoto.pl/portal/